onsdag den 12. oktober 2011

Alt hvad du ønsker...

Som ivrig haveejer gennem mange år og indehaver af en havebutik, undrer det mig meget, at jeg her i Blogland kan læse, at havefolket har så svært ved at finde havegrej!


Jeg undrer mig, fordi der gennem de sidste mindst 5 år er kommet mange specialforretninger, webshops og planteskoler med et stort, specielt og varieret udvalg.


Havemarkedet i Danmark kan selvfølgelig ikke sammenlignes med England og Holland, så behovet er selvsagt ikke så stort. Selv følger jeg naturligvis udviklingen og har gennem årene set flere skønne havebutikker lukke - højst sandsynligt pga. for dårligt salg.


Disse specialbutikker kan ikke købe ind i kæmpe partier og prisen bliver så derefter. Til gengæld er det er stor fornøjelse at frekventere dem - i modsætning til supermarkedernes havecentre.


Det der så står tilbage er - vil folk betale, hvad specialiteter og kvalitet koster? 
Nogle vil og andre vil ikke og der skal være plads til alle, men at efterspørge ting der har været på det danske marked i flere år og som så let som et søgeord på google kan findes -  det forstår jeg simpelthen ikke!
Prøv at tjekke nedenstående - her kommer et par eksempler på nogle af de specialforhandlere som sælger de efterspurgte varer:

http://www.kastanjehegn.dk/
http://www.lundhede.com/
http://www.staudefeen.dk/
http://www.mphavedesign.dk/
http://www.annestinestauder.dk/
http://www.byhellenoerby.com/
 og så selvfølgelig min egen
http://www.havegalleriet.dk/

5 kommentarer:

  1. Ja, man kan godt undre sig.... Det er jo ikke svært at søge på Google, men mon ikke det er udsigten til, at de (måske) kan få det billigere andet sted, der gør, at nogen formulerer sig som om, de aldrig har stødt på produkterne før??

    Det er blot synd, hvis der slækkes på kvaliteten... Jeg sammenligner det lidt med designertøj, der rask kopieres til stangtøj, hvorefter interessen falder betydeligt. Så er det unikke ved produktet forsvundet fuldstændigt. Det er blot synd, at det bevæger sig over på haveområdet. Men heldigvis er vi jo mange, der har sans for de nye ting og er forud supermarkederne og deslignende ;-)))

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  2. Helle nu skal du jo huske, at ting først bliver rigtig lækre, specielle og smarte, når man har set det i et blad, på tv eller på Claus Dalbys hjemmeside! Man kan jo ikke bare gå ud og købe noget, som ingen endnu ved hvad er og som ikke er blåstemplet af Claus, så ved man jo ikke om det nu også ER smart, fantastisk, skønt eller bedårende!
    Tænk sig en verden hvor alle haveejere brugte deres egen fantasi og selv fandt på hvad de syntes var smart, sikke noget rod det ville blive. Nææ du, så er det bedre at vente og se tiden an, måske bilka eller netto laver en variant om et par år, der ligner og som nærmest er lige så god. Ja, jeg vil i hvert fald hellere vente og se om jeg dog ikke kan spare en tyver! ;)

    SvarSlet
  3. Kære Marlene og anonyme

    I har ret - det er en omfattende trend at kopiere og mene at det er det samme som udgangspunktet!
    Der jo også nogen der tror at de kommer til at ligne Helena Christensen, hvis bare de bruger den samme creme!! Kender I ikke også den med veninden der spørger hvilken hårfarve man bruger, blot for at smutte ned til frisøren og bede om det samme. Selvsagt ikke med samme resultat! Nogle mennesker skal altså bare se tingene et sted først... og hvor bliver det dog kedeligt i længden.

    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Kære Helle, ja der er mange gode "have-delikatesse-butikker" Du er jo selv indehaver af en af de bedste!
    Men som den anonyme bemærker, så hjælper det på interessen når tingene, det være sig haveredskaber, stauder, farver, bedsammensætninger osv osv, blåstemples af en "troværdig" læst "kendt" person.
    Mange hilsner fra Helle

    SvarSlet
  5. Tak - og ja,du har ret. Det med de kendte kommer man vist ikke udenom sådan lige! Men, som der siges, når det regner på præsten, drypper det på degnen... Vi får se.

    Kh Helle

    SvarSlet