søndag den 18. september 2011

Evaluering...

Her sidst på haveåret plejer jeg at evaluere årets gang i haven og det er NÆSTEN lige så hyggeligt som forårsplanlægningen. Hvad var det mest fantastiske og hvordan gik det med nyindkøbene, svarede de til forventningerne?

Jeg vil starte med slyngplanterne, for dem er jeg vild med. Jeg har selvfølgelig et par roser og clematis, men dem vil jeg nu ikke vise frem.


Først og fremmest er der jo lathyrus, som er et must hos mig. Jeg kan ikke forestille mig et år uden Lathyrus - helst købt i sorterede farver, men de blandede kan nu også være ganske vidunderlige i sammensætningen.
Desværre er mine planter ved at være færdige nu - formentlig pga. den meget regn...
Min ynglings i år er de 2 pinkfarvede varianter "Royal Frischrosa" og "Zorjia Rose" ( Frøtorvet ) men de blå, lysblå, rosa, bourgogne farvede, lilla, 2-farvede osv. er jo også skønne...




 Og så er der jo den - i år - uomgængelige Cobaea - klokkeranken. Den er helt fantastisk - jeg har den i år kun i hvid og jeg er overbevist om at det halve havefolk også har den, men er der nogen der har set varianter af blomsten som denne?


Så er der de fler-årige. Jeg købte sidste år på plantemarkedet i Kiekeberg, en slyngende stormhat - Aconitum "Red Wine!" Den groede godt og jeg blev ret vild med de specielle blomster - så i år købte jeg en blå variant Aconitum Volubile.




Den har jeg sat i en krukke og ladet den slynge sig rundt om en jernkugle. Potten placerede jeg i halvskygge - den vinrøde står i sol - og jeg kan så konstatere at løvet er smukkest i halvskygge. En anbefalelesesværdig slyngplante. Den blå har sat frøstande, så dem vil jeg prøve at høste og senere så.




Den vinrøde slynger sig op af et kastanjehegn - sammen med min absolutte slyng favorit, Akebiaen.
Akebia blomstrer i maj og Stormhatten senere på sommeren, så det har passer perfekt.

Jeg ser ikke så tit Akebia i andre haver og det er synd, for den er helt vidunderlig lige fra det tidlige forår.
I maj måned blomster den med de skønneste purpurbrune blomster, der dufter vidunderligt - så den skal placeres så man skal forbi den når man går ud.
Den danner 2 store og smukke hunblomster og nedenunder er der 5-7 mindre hanblomster!! ja, jeg siger ikke noget...
Løvet er også utrolig smukt og fint.


Jeg har  selv 3 varianter, men er nu ikke sikker på at det der har stået på planten passer!!  Akebia Quinata fås i purpur og hvid og vist nok i flere varianter indenfor denne skala for jeg har selv 2 varianter af den purpur (en lys, som på billeder og en mørk som jeg desværre ikke kan finde et billede af) og så en A. alba, som ikke er så alba som jeg troede ( øverst ).

I år skete der så det, at der udviklede sig nogle mærkelige frugter på den ene Akebia (blomsterne var åbenbart befrugtede- kun på denne plante) - de startede med at være grønne og nu er de lilla og er begyndt at sprække. De ser en lille smule vulgære ud, men alligevel fasinerende! De skulle kunne spises, men det kan jeg nu ikke forestille mig er nogen delikatesse - de ser lidt slimede ud.


Derimod har jeg tænkt at tage frøene ud og prøve at så dem. Det er dog ganske nemt at lave stiklinger - så kender du en der har Akebia i haven, skulle du spørge efter et skud der har sneget sig langs jorden - så er der garanteret nogle der har slået rod.

6 kommentarer:

  1. Fedt, er vild med de Akebia-frugter, er sikker på det er fordi du har 3 og de har bestøvet hinanden. Det er næsten som en ekstra blomstring, når de bliver purpur-farvede!! Glæder mig til at se hvilken farve og form der kommer ud af frøene!! Måske de spalter ud og bliver helt anderledes end forventet! Akebia i alle regnbuens farver :) Møs fra din datter

    SvarSlet
  2. Ah, det tror jeg nu ikke - altså det med alle regnbuens farver! men vi får se...vil ihvertfald prøve.
    Kh Helle

    SvarSlet
  3. Det var da et vidunderligt indlæg :-) Vidunderligt, fordi jeg netop er vild med slyngplanter, som har noget eventyrligt og lidt mystisk over sig, synes jeg.

    Som du sikkert ved, har jeg også haft mange ærteblomster i år, men de fleste af mine er også ved at takke af, men jeg tror faktisk, det skyldes, at jeg ikke har plukket af dem længe, for lige så snart man klipper dem ned, skyder de igen med fine stilke og knopper.

    De to slyngende stormhat har jeg også haft, men jeg må indrømme, at de altså gik til i min have. De fik nok for megen skygge fra andre lidt for kraftige stauder. Jeg havde ellers glædet mig til den purpur-farvet (købte den også i Kiekeberg). Har bestilt den til mit sortiment i to år nu, men hver gang får jeg den ikke leveret om foråret.

    Klokkeranken ser da godt nok speciel ud - nej, jeg har aldrig set eller haft sådan et eksemplar :-)

    Akebia har jeg også haft for år tilbage, men den stod omme bag ved vores stald og gik altså til i brændenælder, må jeg indrømme! Men det er en, jeg gerne vil have igen. Den lyse er da helt bedårende. Den har jeg ikke set før. Jeg må vist have anskaffet mig nogle igen :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  4. Kære Marlene

    Ja, det er ikke fordi jeg ikke har plukket af mine lathyrus, jeg har haft dem i vaser siden den første sprang ud, naboen har plukket og jeg har delt ud - jeg synes det er tidligt at stoppe! Vand eller kulde - en af delene må det være!
    Jeg har mine stormhatte i krukker og der trives de fint - foreløbig, for de er jo ikke så gamle.
    Jo, Akebia må du have - jeg skal se om der er nogle der har slået rod ellers må du have nogle frø? Jeg sender gerne nogle - også af stormhatten, som jeg kan se har sat mange frøkapsler allerede, de skal bare modne.
    Kh Helle

    SvarSlet
  5. Kære Helle

    Det ser aldeles dejligt ud med både stormhat og akebia. De slyngende planter giver haven et eventyrligt udseende og med et nys opsat kastanjehegn, bliver jeg meget inspireret.

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  6. Kære Helle,

    nå havde for en gangs skyld glemt at tilmelde mig emails, så jeg ser først dit svar nu ;-)

    Det lyder spændende med frø - jeg er gerne aftager - tusind tak :-) Du behøver ikke sende, for I kommer vel snart ud til mig (selvom vi da vist aldrig fik fastsat en dato?).

    Ok, så er det nok pga. regnen og efteråret, at vore lathyrus er ved at gå ud.

    Kh. Marlene

    SvarSlet