tirsdag den 31. januar 2012

Nyt i haven 2012

At blogge kan føre til meget godt - feks. inspiration til nye tiltag i haven.
Normalt har jeg masser af blomster og kun lidt spiseligt, men i år har jeg besluttet mig for at der skal masser af spiselige sager i haven. En af mine havevenner, Birgitte Hasholt, der har skrevet bogen " Alt godt fra Haven", har med sin store viden og begejstring fået mig til at indse, at dyrkning af grøntsager lige er noget for mig.
Du kan følge hende på http://havebloggen.birgittehasholt.dk , hvor hun løbende deler ud af sin  erfaring med selvforsyning.

Som garvet haveejer, skal det jo ikke være for nemt... jeg har derfor tænkt mig at bide skeer med julesalaten og andre salatsorter der kræver drivning.
Til det har jeg været så heldig at opdrive en salatdrivklokke! Den er både meget smuk og pyntelig, så nu håber jeg også at den virker efter hensigten.

                        Den er drejet i terracotta og er frostsikker - og fås i Havegalleriet i marts måned.
                             Drivning af specielle salater, kan du læse mere om på www.havenyt.dk

Hvem falder ikke for form og farve - jeg er nem at lokke så jeg har besluttet at så nogle af de skønne kålsorter der findes på markedet - hvad familien siger til de mange kålretter jeg planlægger at servere, ved jeg ikke!
Kålens frø er velegnet til forspiring og har en passende størrelse til Pluggboxen, så er det nemt at styre alle sorterne.

 
Fra venstre er det rød grønkål, Rosenkål "falstaff", Savoykål "january King3" og nederst til venstre den søde Rosenkål "Petit Posy" med nogle yndige små buketlignende hoveder.

                                                        Artiskok af egen avl anno 2010

Jeg har sået 3 sorter artiskok og glæder mig til Italiensk stemning i min køkkenhave - og så har jeg jo frø fra ROM til den skønneste sommerblomst ( tror jeg det er ) og mine stiklinger af den Amerikanske Kermesbær lever i drivhuset ...

                                     Så mangler vi bare en god varm sommer - vi har fortjent det!

7 kommentarer:

  1. Kære Helle, jeg glæder mig til at se din grøntsagshave folde sig ud. Projektet bliver helt sikkert både skønt at se på og lækkert. Drivklokken er ualmindelig smuk. Jeg har meget glæde af rabarberklokkerne i terrakotta - kan slet ikke undvære dem. De fungerer og giver en super god stemning i haven. Jeg må prøve drivklokken til salat også. I øvrigt sætter jeg stor pris på, at du i Havegalleriet altid er på udkig efter noget, der er unikt, kønt og brugbart; oven i købet kan lægges den gode service, du yder. Pluggboxen er jeg ret spændt på, den skal også afprøves her. Jeg tror den duer og hæfter mig ved, at den er holdbar og genanvendelig.

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  2. Kære Birgitte.
    Tak - ja, selvom man har prøvet lidt af hvert i haven, har man de samme fantastiske forventninger til resultatet. Pyt med at alt ikke bliver som man forestiller sig - glæden starter jo allerede når man køber posen med det dejlige billede på og det er det hele værd!! Det med salatdrivning lyder lidt specielt, men vi får se...
    Ja, jeg tror pluggboxen dur... ihvertfald til nogle frøtyper. Jeg har ellers i mange år brugt paperpotteren, sidder og drejer potter af nodepapir, men fint at prøve noget andet af.
    Kh Helle

    SvarSlet
  3. Kære Helle,

    jeg kan som Birgitte sige, at jeg eeeelsker mine rabarberdrivpotter og glæder mig også over kvaliteten og samtidig den gode pris :-) Jeg kan faktisk ikke få nok af dem - sikkert efter jeg så "Min Viktorianske Køkkenhave" engang i 90erne (har den nu på dvd).

    Køkkenhaven er blevet den helt store trend - dejligt, for den har været min hobby i mange år - det var faktisk køkkenhaven, jeg var optaget af, inden jeg for alvor begyndte at interessere mig for stauder. Køkkenhaver tegnet af nu afdøde Rosemary Verey har altid været mine favoritter - de er ubeskriveligt smukke.

    Jeg skal vist også have prøvet salatdrivklokken. Om ikke andet så pynter den gevaldigt i køkkenhaven. Glæder mig, til du får den hjem.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marlene
      Ja, jeg ved du sværmer for det Viktorianske - det passer også perfekt ude i din idyl .
      Jeg glæder mig til du har åbent igen, det er et dejligt sted derude på landet. De nye stauder kan jo nok også trække i en!!
      Kh Helle

      Slet
  4. Salatdrivklokken er dekorativ.
    Vi har ingen køkken have. Kun et lille drivhus.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Landbohave.
      Selvtak - jo, den er mægtig dekorativ. Jeg har i flere år drevet rabarber og det er en sand delikatesse. Jeg kan se rundt omkring i blogland, at der er focus på drivning af diverse grøntsager, bl.a. henviste Marlene fra Staudefeen, at der på den svenske blog tyras-potager blev diskuteret drivning af strandkål. Det skal jeg selv prøve i år - købte en plante for 2 somre siden i Holland, med information om at den skulle stå frit et par år, inden den kunne drives med succes.
      Et lille drivhus er da mægtig fint, der kan prøves meget af - og mange småplanter kan starte der! Grønsagerne invaderer bare haven i år - så jeg må se om der er plads til det hele!Blomster skal jeg jo også have...
      Kh Helle

      Slet
  5. Gud hvor er den skøn den saltdrivklokke Helle.....du frister.

    Tak for din kommentar hos mig ang. vintergækken......jeg har nu lavet en update for måske har du ret.....ellers er der noget jeg overser!!!!

    Jeg tør næsten ikke tro det kan være den du skriver - læs hvorfor ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet